Εκπαιδευτικό Υλικό

ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΑΥΤΗ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΣΛΕΞΙΑ, ΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΓΙΙΟΡΤΕΣ, ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ, ΤΗΝ ΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΤΗΝ ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ, ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ.

Όποιος συνάδελφος θέλει να μας βοηθήσει να εμπλουτίσουμε το υλικό είναι φυσικά ευπρόσδεκτος!!

Το υλικό στο οποίο παραπέμπουμε, προέρχεται από διάφορες ιστοσελίδες, οπότε κάποια αρχεία μπορεί να επαναλαμβάνονται. Ζητάμε την κατανόησή σας.

Αν κάποιο link δεν ανοίγει αυτόματα το «copy-paste» είναι πάντα η λύση!!

Η ποικιλότροπη αξιοποίηση ή διασκευή των υλικών που δημοσιεύονται εδώ είναι ελεύθερη από όλες και όλους τους συναδέλφους, με μοναδικό περιορισμό να μην γίνεται χρήση για εμπορικούς λόγους.

Το υλικό πρέπει πάντα να ελέγχεται και να χρησιμοποιείται όπως νομίζει καλύτερα ο κάθε συνάδελφος, με δική του ευθύνη.

 

ΔΥΣΛΕΞΙΑ

http://dyslexiaathome.blogspot.gr/

http://www.e-yliko.gr/htmls/amea/amea_yliko.aspx

http://www.dys2.org/index.php?lang=gr

http://www.exelixilogou.gr/news.php?cPath=50

http://dyslexiawayofthinking.co.uk/ (πολύ καλό site, δυστυχώς μόνο στα αγγλικά)

 

 

ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ

http://www.openculture.com/freelanguagelessons


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ

Ένας πλήρης κατάλογος με προτάσεις για παιδικά και εφηβικά βιβλία για τη διαπολιτισμικότητα, τη μετανάστευση, την προσφυγιά, τον αντιρατσισμό, την ειρήνη, το Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και τον αντιφασισμό. Προτάσεις για όλες τις ηλικίες. (Επιλογή/επιμέλεια : Γιάννης Παπαδάτος)

 

ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΟΡΤΕΣ:

Εκπαιδευτικό υλικό για την 17η Νοέμβρη:

Αφιέρωμα στην επτάχρονη δικτατορία, τον αντιδικτατορικό αγώνα και την εξέγερση του Πολυτεχνείου

Το υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την οργάνωση σχολικών γιορτών την 17ηςΝοέμβρη αλλά και για την καλύτερη οργάνωση της διδασκαλίας που αφορά τα συγκεκριμένα γεγονότα.

Α. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ

http://www.mathima.gr/polytexneio-1973

 

Β. VIDEOS – ΤΑΙΝΙΕΣ

α) Αφιέρωμα στο Πολυτεχνείο
Ντοκυμαντέρ – αφιέρωμα στην εξέγερση του Πολυτεχνείου, από το «Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα»
.

β) Πολυτεχνείο ’73
Videos – αποσπάσματα από ντοκυμαντέρ
.

γ) Στ. Παττακός

Θράσος και κυνισμός, μέσα σε 40 δευτερόλεπτα.
.

δ) Το παραλήρημα του δικτάτορα
Παραληρηματικός λόγος.
.

ε) Παττακός, για βασανιστήρια
Ο λόγος που βάλαμε αυτό το μικρό βίντεο είναι για να διαπιστώσουν οι νεότεροι τον κυνισμό αυτού του ανθρώπου καθώς αναφέρεται στα βασανιστήρια της χούντας στον Σπύρο Μουστακλή.

στ)Συμπληρωματικά:

Αρχή εξέγερσης:http://www.youtube.com/watch?v=EwxA2ommwQs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Rk_5pm6kVyM&feature=related

Ο εθνικός ύμνος και η εισβολή του τανκ:http://www.youtube.com/watch?v=MlFnpxn9oTk&feature=fvwrel


Πάλης ξεκίνημα:http://www.youtube.com/watch?v=Q8lo9oxpiJ0&feature=related

Ταινία Βούλγαρη:http://www.youtube.com/watch?v=cjusg4UCeDg

Ο δρόμος:http://www.youtube.com/watch?v=guseATYZKRU&feature=related

 

Γ. ΗΧΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ
40 ηχητικά αποσπάσματα, από το υλικό που κυκλοφορεί για την Χούντα και το Πολυτεχνείο, μικρής διάρκειας και με κάποια σχετική χρονική σειρά για να είναι πιο εύκολα στην χρήση από τους συναδέλφους. http://asyllogosathinon.posterous.com/168116600#

 

Δ. ΓΙΟΡΤΕΣ – ΧΡΟΝΙΚΑ – ΘΕΑΤΡΙΚΑ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

α) Η ιστορία μιας νύχτας (θεατρική παράσταση)
του Δημήτρη Μαριόλη
.

β) Το καφενείον «Η Ελλάς» (θεατρική παράσταση)
του Δημήτρη Μαριόλη
.

γ) Πρόταση γιορτής-χρονικό
της Ελένης Δημητρούλη
.

δ) «Ο Γεώργιος Παπαδόπουλος ανακρίνεται»
Θεατρικό μονόπρακτο – κωμωδία (από το 53ο Γυμνάσιο Αθηνών [Ζωή Χατζή] )

ε) «Ντενεκεδούπολη»
Διασκευή του έργου της Ευγενίας Φακίνου

στ) Πολυτεχνείο ’73
Χρονικό που συνοδεύεται από Παρουσίαση.

Ε. ΚΕΙΜΕΝΑ

α) Η συνέντευξη του οδηγού του τανκ που γκρέμισε την πύλη του Πολυτεχνείου, στο ΒΗΜΑ της 9ης/11/2003.
.

β) Η γνωστή-άγνωστη αντίσταση στη Χούντα
Χρονολόγιο της αντίστασης κατά της Χούντας, από την δημοσιογραφική ομάδα του Ιού της Ελευθεροτυπίας.
1967 1974. Επιλέξτε έτος στο κάτω μέρος της σελίδας.
.

γ) Η αλήθεια για τους νεκρούς του Πολυτεχνείου
Διαβάστε την μελέτη του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, για τους ταυτοποιημένους νεκρούς και τους τραυματίες του Πολυτεχνείου. Πολύ χρήσιμο κείμενο σ» αυτούς τους πονηρούς καιρούς αφού, με την εγκυρότητά του, το Ε.Ι.Ε. απαντά στην προπαγάνδα που επιχειρούν κάποιοι να διασπείρουν περί μη ύπαρξης νεκρών την νύχτα της εξέγερσης. Δείτε μαζί, σε αρχείο pdf, την φωτοτυπία της έρευνας, όπως αυτή δημοσιεύτηκε το 2004.
.

δ) Ιστορικό αφιέρωμα στο Πολυτεχνείο
Από το blog: edopolutexneio.blogspot.gr
.

ε) «Ανθρωποφύλακες«, του Περικλή Κοροβέση (όλο το βιβλίο)
Πρόκειται για την συγκλονιστική κατάθεση του συγγραφέα στο Συμβούλιο της Ευρώπης και στην Διεθνή Αμνηστία, με την οποία γνωστοποίησε για πρώτη φορά στην διεθνή κοινότητα τα φρικτά βασανιστήρια που υφίσταντο οι πολιτικοί κρατούμενοι της χούντας των συνταγματαρχών.
(Διαβάστε το στο blog του Συλλόγου. Εναλλακτικά, πατήστε Download κάτω αριστερά από το έγγραφο, για να κατεβάσετε το βιβλίο, ως pdf, στον υπολογιστή σας.)
.

στ) Η κακοποίηση των τραυματιών του Πολυτεχνείου
Μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τις αγριότητες που εκτυλίχθηκαν στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο, όπου κατά κύριο λόγο μεταφέρονταν οι τραυματίες της βραδιάς του Πολυτεχνείου. Δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, στις 9/11/2003.
.

ζ) Κείμενα για την αντίσταση κατά της χούντας και το Πολυτεχνείο

 

Η περίοδος της δικτατορίας τελείωσε όταν η Χούντα κατέρρευσε στις 24 Ιουλίου του 1974 κάτω από το βάρος της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο. Η εισβολή στην Κύπρο πραγματοποιήθηκε τέσσερις ημέρες νωρίτερα (στις 20 Ιουλίου1974) και αποτέλεσε παράβαση του καταστατικού χάρτη του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών και της Συνθήκης Εγγυήσεως της Κυπριακής Δημοκρατίας. Είναι γνωστή με την ονομασία Αττίλας Ι.Το έγκλημα σε βάρος του κυπριακού λαού που συντελέστηκε με την τουρκική εισβολή το 1974, εκτελέσθηκε στα πλαίσια του ΝΑΤΟ και οργανώθηκε με την πλήρη συμμετοχή, συνενοχή και ευθύνη της ελληνικής αμερικανόδουλης χούντας. Η ευθύνη βαραίνει συνολικά τους δικτάτορες (βλ. σχέδιο για απαγωγή και εξόντωση του Μακαρίου το 1972) και όχι μόνο τον Ιωαννίδη. Συγκεκριμένα, οι δικτάτορες σχεδίασαν και εκτέλεσαν την απόπειρα ανατροπής της κυπριακής κυβέρνησης στις 15 Ιουλίου 1974. Το αρχηγείο του πραξικοπήματος ήταν στην ΕΛΔΥΚ, τις διαταγές τις έδωσαν Έλληνες αξιωματικοί και Έλληνες αξιωματικοί ηγήθηκαν των επιχειρήσεων. Πέντε ημέρες μετά, ακολούθησε η τουρκική εισβολή και η διχοτόμηση του νησιού. Τα γεγονότα οδήγησαν στην κατάρρευση του δικτατορικού καθεστώτος στην Αθήνα. Ο φάκελος της Κύπρου παραμένει ακόμα και σήμερα κλειστός. Έχει δημοσιευτεί ωστόσο το πόρισμα της κυπριακής βουλής που είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικό.

Πόρισμα της κοινοβουλευτικής επιτροπής του κυπριακού κοινοβουλίου για το φάκελο της Κύπρου.

Συνταρακτικά έγγραφα παρουσίασε πρόσφατα ο Πρόεδρος της Επιτροπής για τον Φάκελο της Κύπρου, Μαρίνος Σιζόπουλος, στον κυπριακό τηλεοπτικό σταθμό Sigma Live.

 

Για περισσότερα ηχητικά ντοκουμέντα, ποιήματα, βίντεο κ.α. μπορείτε να ψάξετε εδώ:

http://www.mathima.gr/ekpaideytiko-yliko/school-celebrations/category/%CF%80%CE%BF%CE%BB%CF%85%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%B5%CE%AF%CE%BF-17-%CE%BD%CE%BF%CE%AD%CE%BC%CE%B2%CF%81%CE%B7-1973

 

 

Υλικό για την 25η Μαρτίου:

http://www.mathima.gr/education/yliko/01_sxolikes_25mar.php

Ξύπνα ραγιά ! Θεατρική – μουσική παράσταση για την 25η Μαρτίου

Επιλογή, επιμέλεια, προσαρμογή, συγγραφή κειμένων : Μαριόλης Δημήτρης

http://www.a-athinon.gr/?p=69

 

 

Υλικό για την 28η Οκτωβρίου:

Αφιέρωμα στον αντιφασιστικό αγώνα του λαού μας (1940 – 1944)

Α. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΑΦΙΣΕΣ, ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ

http://asyllogosathinon.posterous.com/164011395

.Β. ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ

α) Κινηματογραφικό συνεργείο του ΕΛΑΣ 1943 1945 - Όλα τα φιλμ
Πρόκειται για το σύνολο της παραγωγής σε φιλμ από το κινηματογραφικό συνεργείο του ΕΛΑΣ, (ή ορθότερα, το φωτοκινηματογραφικό συνεργείο του ΕΛΑΣ), που έχει διασωθεί. Κάτι λιγότερο από 11 λεπτά.
Δόθηκαν στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας από την Ολυμπία και τον Κώστα Παπαδούκα, αδελφό του Θανάση Παπαδούκα, (οπερατέρ του κινηματογραφικού συνεργείου του ΕΛΑΣ, από το φθινόπωρο του 1944 μέχρι λίγο μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας).
Πριν από τον Θανάση Παπαδούκα, την δουλειά αυτή έκανε ο οπερατέρ Ιωάννης Νισυρίου, με μία μηχανή που είχαν βρει «σε κάτι κιβώτια γερμανικά μαζί με φιλμ, τραβηγμένα και ατράβηχτα», όπως διηγείται ο ίδιος ο Θανάσης Παπαδούκας.
Πληροφορίες για όσα περιγράφει η κάθε σκηνή δείτε από ΕΔΩ!
.

β) Ιταλογερμανική εισβολή, Κατοχή, Απελευθέρωση
Πέντε κινηματογραφικά αποσπάσματα μικρής διάρκειας.
.

γ) Ντοκουμέντα της Κατοχής
Καταγραφή της καθημερινότητας και των δεινών που υφίσταντο οι Αθηναίοι εξαιτίας της γερμανικής κατοχής, από τον ερασιτέχνη κινηματογραφιστή Άγγελο Παπαναστασίου.
Δείτε το πρώτο μέρος
Δείτε το δεύτερο μέρος
.

δ) Ελληνοϊταλικός πόλεμος
Σύντομο (8,5 λεπτών) αφιέρωμα στον ελληνοϊταλικό πόλεμο.
.

ε) «Ζωγράφοι στα βουνά της ελεύθερης Ελλάδας, 1941-1945«, Ντοκυμαντέρ της Ρένας Χριστάκη (ΕΡΤ, 1983)
Οδοιπορικό στα βουνά, που έζησαν και πολέμησαν οι Αντάρτες, μέσα από τα μάτια των καλλιτεχνών του Αγώνα, ζωγράφων και φωτογράφων.

.

Γ. ΤΑΙΝΙΕΣ

α) Ο Ντούτσε αφηγείται πώς …κατέκτησε την Ελλάδα, του σκιτσογράφου Σταμάτη Πολενάκη.
Εξαιρετική ταινία μικρού μήκους (και η πρώτη κινούμενων σχεδίων που φτιάχτηκε στην Ελλάδα – τύπου «Μίκυ-Μάους» όπως γράφει ο σκηνοθέτης).
Μέσα σε 6,5 λεπτά ξετυλίγεται ο απόλυτος εξευτελισμός του Μουσολίνι και της φασιστικής εκστρατείας του εναντίον της χώρας μας.

.

β) «Education for Death – The making of the Nazi» (ελληνικός τίτλος: «Εκπαίδευση για θάνατο – Η δημιουργία ενός Ναζί», του Gregor Ziemer
Αντιναζιστική ταινία κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους (10΄) του 1943, από τον Ουώλτ Ντίσνεϋ.

.

γ) «Η ζωή είναι ωραία», του Ρομπέρτο Μπενίνι
Ιταλική δραματική κωμωδία, παραγωγής 1997, σε σκηνοθεσία Ρομπέρτο Μπενίνι και σε σενάριο του ίδιου μαζί με τον Βιντσέζο Τσέραμι.
Εξαιρετική αντιπολεμική ταινία, γι” αυτό και της συγχωρούνται κάποιες (σημαντικές, αν ήταν ιστορική ταινία) ιστορικές ανακρίβειες. Αν και το φιλμ δεν είναι παιδικό, συνιστάται ανεπιφύλακτα για την ΣΤ΄ τάξη.
Λόγω του μεγάλου μεγέθους της είναι χωρισμένη σε δύο μέρη.
Δείτε το α΄ μέρος
Δείτε το β΄ μέρος
.

δ) «Ψηλά τα χέρια Χίτλερ«, του Ροβύρου Μανθούλη
Αντιπολεμική ταινία του 1962, με τον Θανάση Βέγγο και τον Ανέστη Διαμαντόπουλο.
.

ε)«Ο Μεγάλος Δικτάτορας«, του Τσάρλι Τσάπλιν
(Δυστυχώς στα αγγλικά. Στο YouTube πάντως, κυκλοφορούν κάποια -έστω ολιγόλεπτα- αποσπάσματα της ταινίας με ελληνικούς υποτίτλους, ενώ σε πολλές σχολικές βιβλιοθήκες υπάρχει και ολόκληρο με ελληνικούς υποτίτλους.)

.

στ) «Το ξυπόλητο τάγμα«, του Γκρεγκ Τάλλας (Γρηγόρη Θαλασσινού)
Ελληνική ταινία του 1954 (που αναγνωρίσθηκε διεθνώς, αλλά όχι στην Ελλάδα), η οποία αφηγείται την ιστορία των παιδιών του Παπάφειου ορφανοτροφείου της Θεσσαλονίκης και την προσπάθειά τους να επιβιώσουν τα σκληρά χρόνια της Κατοχής, όταν οι Γερμανοί επιτάξανε το ορφανοτροφείο και τα πέταξαν στους δρόμους.
.

ζ) «Ο ουρανός«, του Τάκη Κανελλόπουλου (παραγωγής 1962)
Μία από τις κορυφαίες αντιπολεμικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου. Βασίστηκε σε διηγήσεις ανθρώπων που έζησαν τον πόλεμο του ’40.
(ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η ταινία είναι χωρισμένη σε 9 (περίπου δεκάλεπτα) μέρη, τα οποία όμως διαδέχονται το ένα το άλλο αυτόματα, χωρίς να χρειαστεί να κάνετε άλλη ενέργεια πέρα από την επιλογή αναπαραγωγής στο πρώτο βίντεο.
Αν, πάλι, θέλετε τα αποσπάσματα ξεχωριστά, πατήστε ΕΔΩ!)

.

Δ. ΔΙΑΦΟΡΑ

α) Εικονική αναπαράσταση των πολεμικών επιχειρήσεων του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, σε μορφή PowerPoint πατήστε ΕΔΩ!

β) Ρεμπέτικα «πολεμικά» τραγούδια
Συνεισφορά των ρεμπετών (Βαμβακάρης, Χατζηχρήστος, κλπ.) στην εμψύχωση του λαού στον ελληνοϊταλικό πόλεμο, με γνωστά τους -κυρίως- τραγούδια, τραγουδισμένα με επίκαιρους πολεμικούς στίχους. http://etaksi2011.blogspot.gr/2012/10/40.html


Αν θέλετε περισσότερα ρεμπέτικα, πατήστε ΕΔΩ!
.

γ) Μνήμες της Κατοχής
Πλούσιο υλικό από το «Ψηφιακό Σχολείο»

.

Ε. ΓΙΟΡΤΕΣ – ΧΡΟΝΙΚΑ-ΘΕΑΤΡΙΚΑ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

(Σημείωση: Τα κείμενα παρατίθενται όπως έχουν αποσταλεί από τους συντάκτες τους, χωρίς άλλη επεξεργασία από εμάς.)

Πατήστε πάνω στους τίτλους, για να κατεβάσετε τα αρχεία στον υπολογιστή σας.

α) Μικροί Ήρωες στον αγώνα για την Ελευθερία
του Δημήτρη Μαριόλη
Θεατρική διασκευή από τον «Μικρό Ήρωα» του Στέλιου Ανεμοδουρά και το διήγημα του Δ. Ψαθά «Οι πιτσιρίκοι»
.

β) Ψηλά τα χέρια Χίτλερ!
του Δημήτρη Μαριόλη
Θεατρική παράσταση για τη γιορτή της 28ης Οκτώβρη
.

γ) Γιορτή 28 Οκτώβρη
της Ρούλας Καρανίκα
.

δ) «Καλησπέρα σας κύριε Δικτάτορα»
από την Ρούλα Καρανίκα
.

ε) Δυο φυλλάδια με δραστηριότητες σχετικές με τα μυθιστορήματα της Άλκης Ζέη «Το καπλάνι της βιτρίνας» και «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου» (Για τις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού)
Για να κατεβάσετε τα φυλλάδια, πατήστε εδώ:
«Το καπλάνι της βιτρίνας»
«Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου»
.

στ) i. Το χρονικό της εποποιίας του ’40
ii. Ανθολογία κειμένων – ποιημάτων
iii. «Tο αγόρι με τις ριγέ πιτζάμες» – Δραστηριότητες στην τάξη
της Ελένης Παπαποστόλου
.

ζ) Τα σκληρά χρόνια της Κατοχής μέσα από τα μάτια των παιδιών
Χρονικό, ποιήματα και κείμενα για την εποχή, μαζί με διασκευασμένα αποσπάσματα από το μυθιστόρημα «Ο Μεγάλος Περίπατος του Πέτρου» της Άλκης Ζέη. Συνοδεύονται από προβολή παρουσίασης.
Επιμέλεια: Λαμπρινή Σκέρλου

.

ΣΤ. ΚΕΙΜΕΝΑ

α) Κώστας Βάρναλης: Η βουβή επέτειος
Χρονογραφημα του Κ. Βάρναλη στον “Ρίζο της Δευτέρας” στις 28/10/1947, για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, πιο επίκαιρο από ποτέ…

β) Γ. Μαργαρίτης: Η Ελλάδα και οι Έλληνες του ’40

γ) Νίκος Ποταμιάνος: Για την 28η Οκτωβρίου
Σκοπός του παρακάτω κειμένου είναι να λειτουργήσει ως στήριγμα για όποιους εκπαιδευτικούς θα ήθελαν να συνδέσουν την γιορτή της 28ης Οκτωβρίου με μια αντιφασιστική στάση, η οποία δυστυχώς αποκτά στις μέρες μας νέα επικαιρότητα.
(Το είδαμε στο Alfavita.)

δ) Γιάννης Σκαλιδάκης: Λαϊκή και αντιλαϊκή αυτοδιοίκηση στην Κατοχή και τον Εμφύλιο

ε) Η Αθήνα της Κατοχής
Αφιέρωμα στην καθημερινή ζωή της κατοχικής Αθήνας, από το ένθετο περιοδικό «7 ΗΜΕΡΕΣ» της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ (25/4/1999)

στ) Η Μαύρη Αγορά και οι ακίνητες περιουσίες που άλλαξαν χέρια την περίοδο της Κατοχής (1941-1944)
Έρευνα του Παν. Σάμιου

ζ) 6 Απριλίου 1941: Η γερμανική επίθεση
Αφιέρωμα στον φοβερό Απρίλη του ’41, από το ένθετο περιοδικό «7 ΗΜΕΡΕΣ» της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ (7/4/2002)

η) «Το αυγό του φιδιού: Ο φασισμός και ο ναζισμός στην Ευρώπη»
Αφιέρωμα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (Ε.ΚΕ.ΒΙ.) διαρθρωμένο σε 3 ενότητες:
i. η ερμηνεία του φασιστικού-ναζιστικού καθεστώτος και το ιστορικό του πλαίσιο,
ii. ο φασισμός-ναζισμός στην καθημερινή ζωή,
iii. φασισμός-ναζισμός και τέχνη.

θ) «Το ημερολόγιο ενός αντιφασίστα«
Κείμενο του Αντιφασιστικού Μετώπου Μαθητών Ηλιούπολης

Τα παρακάτω αρχεία είναι σύντομα και προσφέρονται για να πλαισιώσουν τη σχολική εκδήλωση της 28ης και να της δώσουν έναν αντιφασιστικό και διαχρονικό χαρακτήρα.

1)Ξεκίνημα πολέμου, Αλβανία, (3:35 λεπτά) http://www.youtube.com/watch?v=qYGqwxvjWkw

2)Γερμανικές αποζημιώσεις -Θηριωδίες κατακτητών(από 0:29 ως 2:33 λεπτό) http://www.youtube.com/watch?v=XWrXhXTsnl8

3) Οι νεκροί της πλατείας, (λεπτά 4:56) (Ξυλούρης )http://www.youtube.com/watch?v=9JpsDsRZlBg

4)Η πείνα, (4:49) http://www.youtube.com/watch?v=nU2SNS2DS4o

5)Για ναζισμό-ρατσισμό-ευγονική (7:56) http://www.youtube.com/watch?v=AuHOWuHygRY

6)Ο φασισμός:τραγούδι Δημητριάδη (2:47) http://www.youtube.com/watch?v=OEKOEVu8Bj0

7)Για νεοναζί, χωρίς υπότιτλους
ΗΠΑ: http://www.youtube.com/watch?v=5e7zJaTpiHc


Ρωσία :ονομάζομαι Μάσα, είμαι 13 και νεοναζί (13:13):http://www.youtube.com/watch?v=-8MZYB2icg8

8)Μαρία Δημητριάδη-Στ΄άρματα, στ΄άρματα (1:50)
(ως 1:44)http://www.youtube.com/watch?v=E8Xftq0UORM

9)ΕΑΜ-ΕΛΑΣ με υπόκρουση αντάρτικο »Ηρωες» (8:52 σύνολο)
http://www.youtube.com/watch?v=f5BxnxuO_Tk

10)Ο 3ος Pagkosmios polemos polemos-Papakonstantinou.wmv (2:56)
http://www.youtube.com/watch?v=FUoZbj3YGOQ

 

Για φωτογραφίες, ποιήματα κ.α. δείτε εδώ:

http://www.mathima.gr/ekpaideytiko-yliko/school-celebrations/category/28-%CE%BF%CE%BA%CF%84%CF%89%CE%B2%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85

 

Yλικό για αντιφασιστικές εκδηλώσεις

σχολικές γιορτές 28η Οκτωβρίου / 17 Νοέμβρη

power point, φωτογραφίες, σκίτσα, ντοκιμαντέρ, άρθρα κά ..εδώ! και…εδώ! και εδώ!

Περισσότερα βίντεο από τον αντιφασιστικό αγώνα του ελληνικού λαού ..εδώ!

Κατάλογος Ταινιών περιόδου Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εδώ! (στοιχεία για πάνω από 30 ταινίες)

Υλικό για «Πολυτεχνείο» & «17 Νοέμβρη» εδώ! (http://www.mathima.gr/ekpaideytiko-yliko/school-celebrations/category/)

Αντιφασιστική μνήμη ….εδώ http://antifasistikimneme.blogspot.gr/

 

ΥΛΙΚΟ ΠΟΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ : http://sumstanvoi.blogspot.gr/

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ – ΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ταινίες, βίντεο, σχέδια μαθημάτων, οπτικοακουστικό υλικό, οδηγοί για τον εκπαιδευτικό,θεατρικές & βιωματικές δραστηριότητες, λογοτεχνία, κείμενα, απόψεις κ.ά.

Το παρακάτω υλικό προτείνεται από εκπαιδευτικούς για την προσέγγιση θεμάτων διακρίσεων, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, ρατσισμού, φασισμού, σχολικής βίας, σεβασμού της διαφορετικότητας κά.

Το Schwarzfahrer (λαθρεπιβάτης)του σκηνοθέτη Pepe Danquart είναι μια ταινία μικρού μήκους και έχει κερδίσει το όσκαρ ταινίας μικρού μήκους το 1994.Θέμα της, η καταδίκη του καθημερινού ρατσισμού μέσα από μια ιστορία σε ένα τραμ http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Iiwsxc7A_s4

Το site του Αντιφασιστικού Μετώπου Παιδείας: http://www.antmep.com

http://ipaideia.gr/ekpaideutiko-iliko-gia-to-ratsismo-kai-ti-diaforetikotita.3353fc423e3a88683f8f4d587223f080.htm

To site της Αντιφασιστικής Πρωτοβουλίας της ΕΛΜΕ Χανίων http://antifaelmecha.blogspot.gr/

Οδηγοί: πρόληψη ενδοσχολικής βίας, αντιρατσιστική εκπαίδευση, εκπαίδευση στα δικαιώματα κ.α

Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education . Έξι βιβλία (στα αγγλικά) με υλικό, άρθρα, ασκήσεις για την τάξη, σχέδια και δραστηριότητες μαθημάτων, παιχνίδια ρόλων και πολλά άλλα. Πατήστε στους τίτλους:

1. Educating for Democracy, 2.Growing up in Democracy, 3.Living for Democracy, 4.Taking part in Democracy,5.Exploring students’ rights, 6.Teaching Democracy

 

Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης του Γ. Τσιάκαλου εδώ: http://users.auth.gr/~gtsiakal/tsiakalos_book.pdf

΄………..http://antifasistikimneme.blogspot.gr/

Compass: Εγχειρίδιο Εκπαίδευσης στα Ανθρώπινα Δικαιώματα για νέους/νέες. Εξοικείωση με τις έννοιες, συγκεκριμένες δράσεις, κ.ά

Compasito: Λίστα με δραστηριότητες στα Ανθρώπινα δικαιώματα

Δραστηριότητες «εκφοβισμός & βία μεταξύ μαθητών» Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς από την ΕΨΥΠΕ

Βίντεο «οι λέξεις πονάνε» http://www.youtube.com/watch?v=swQax_Aklbc

Μάθε τα δικαιώματά σου… τώρα!: η Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματααπό τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ. Τριάντα άρθρα της διακήρυξης, τριάντα απλές προτάσεις. Προβολή παρουσίασης, ΕΔΩ!, Τα 30 άρθρα της διακήρυξης, ΕΔΩ!, Βίντεο στο YouTube,ΕΔΩ!, Σελίδα για τα ανθρώπινα δικαιώματα, ΕΔΩ!

Αναφαίρετα δικαιώματα: http://www.youtube.com/watch?v=XKRhA07TVPA

Αρθρο 1 της Οικουμενικής Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
«Γεννηθήκαμε όλοι ελεύθεροι. Ολοι έχουμε τις δικές μας σκέψεις και ιδέες. Θα πρέπει όλοι να αντιμετωπιζόμαστε με τον ίδιο τρόπο.» http://www.youtube.com/watch?v=maE9-q3ahL0

Όλα τα ανθρώπινα διακιώματα σε βίντεο θα τα βρείτε σ’ αυτή τη λίστα στο youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=A204If_A8u4&playnext=1&list=PL6019DCA42D4DB073

Όλοι διαφορετικοί όλοι ίσοι:

http://www.youtube.com/watch?v=gvPQFS8dH4A

«Δικαίωμά μου!», φωτογραφικό υλικό, για αξιοποίηση στην τάξη. ΕΔΩ!

 

ΥΛΙΚΟ ΑΠΟ ΦΟΡΕΙΣ/ΙΔΡΥΜΑΤΑ

Υλικό από το «Συνήγορο του Παιδιού« www.0-18.gr/gia-megaloys

Υλικό από την Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους Πρόσφυγεςhttp://www.unhcr.gr/ekpaideysi/ekpaideytiko-yliko.html

Υλικό από τη Κίνηση Απελάστε το Ρατσισμό www.kar.org.gr

Υλικό από τη Διεθνή Αμνηστία www.amnesty.org.gr

Υλικό από το Κέντρο Προάσπισης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων http://www.kepad.gr/

Υλικό από Κέντρο Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης «Σχεδία», http://www.schedia-art.gr/el/educational/

Υλικό από Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (Πρόγραμμα Εσύ όπως κι Εγώ, Χρήσιμο Υλικό -Ασκήσεις-Συνθέσεις κ.α) www.theatroedu.gr,

Υλικό από iRED (Institute Rights Equality & Diversity). http://www.i-red.eu/ κι εδώ το «Σχέδιο δράσης-Πρότυπος Οδηγός για την καταπολέμηση του ρατσισμού»

Υλικό από το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, http://www.gcr.gr/


ΒΙΝΤΕΟ-ΤΑΙΝΙΕΣ-ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

Το μπαλόνι, Πατήστε http://youtu.be/lQyPGZsUmkc ή εδώ!

Schwarzfahrer (λαθρεπιβάτης). Γερμανική ταινία μικρού μήκους με θέμα τον ρατσισμό. http://goo.gl/uda2p

Η ελληνική νύχτα των κρυστάλλων. Ντοκιμαντέρ με θέμα το πογκρόμ κατά των Ελλήνων μεταναστών στο Τορόντο του Καναδά το 1918. Χαρακτηριστικά, στο 44.46: «Σε περιόδους κρίσης είναι εύκολο για μια κοινωνία να ψάχνει για αποδιοπομπαίους τράγους, συνήθως μέσα σε μειονοτικές ομάδες ώστε να τους φορτώσει τα προβλήματά της. Στα 1918 οι Έλληνες ήταν το δαδί που έγινε προσάναμμα για να εκτονωθούν τέτοιου είδους συσσωρευμένα συναισθήματα» http://goo.gl/ZS2fd

Ο αληθινός φασισμός. Το ντοκιμαντέρ του Μιχαήλ Ρομ (1965) αποτελεί μία προσέγγιση του ναζιστικού καθεστώτος ως κοινωνικού φαινομένου και μία αυστηρή καταδίκη της αποδοχής της φασιστικής νοοτροπίας από τις μάζες. Η ματιά του σοβιετικού σκηνοθέτη χρησιμοποιεί το υλικό από τα πολεμικά αρχεία της ΕΣΣΔ, της Γερμανίας και της Πολωνίας, αλλά και από τα απόρρητα αρχεία του χιτλερικού υπουργείου προπαγάνδας για να προσεγγίσει και να ερμηνεύσει το ζήτημα του εκφασισμού των μικροαστών και της παρείσφρησης της φασιστικής νοοτροπίας στην καθημερινότητα τους, όχι με κριτήρια απαραιτήτως κοινωνιολογικά αλλά με την επικουρική βοήθεια της ψυχολογίας. Ο Ρομ φωτίζει την ψυχολογία των μαζών η οποία ανακλά τις σκηνοθετημένες στρατιωτικές παρελάσεις, τις προβαρισμένες δημόσιες ομιλίες του Φύρερ, την βαγκνερική ατμόσφαιρα μεγαλείου και δύναμης, τη μεγαλοπρέπεια του να είσαι Κυρίαρχος. http://goo.gl/EzvzX

Η αγέλη των λευκών λύκων. Για μαθητές της μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η άνοδος των Νεοναζί στην Ρωσία είναι κάτι παραπάνω από γεγονός! Στην Ρωσία υπάρχουν σήμερα οι περισσότεροι νεοναζί του κόσμου. Εξτρεμιστικές ιδέες περί φυλετικής καθαρότητας και εξολόθρευσης των μεταναστών, των ομοφυλοφίλων, των τοξικομανών και όλων «των άχρηστων ζιζανίων που μολύνουν τη Ρωσική Λευκή Φυλή», βρίσκουν εύφορο έδαφος σε ένα πληθυσμό του οποίου η εθνική περηφάνια πληγώθηκε στα χρόνια που ακολούθησαν την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. «Η Αγέλη των Λευκών Λύκων» είναι ένα ανατριχιαστικό ντοκιμαντέρ που καταγράφει την θανάσιμη δράση Ρώσων Σκίνχεντ, τις ιστορίες των αθώων θυμάτων τους και την τρομακτική απειλή που ξεπροβάλλει στο Βορρά της Ευρώπης.

http://goo.gl/h5Cf8

Διαθέσιμο σε επτά συνέχεις στο youtube (http://goo.gl/Hxu1C)

 

Βρωμοέλληνες. Με αφορμή την απαγόρευση της κυκλοφορίας των Αλβανών μετά την δύση του ηλίου απ’τον κοινοτάρχη του χωριού Παλαιό Κεραμμύδι, τον Μάρτιο του 1998, ο Σ. Κούλογλου επισκέπτεται τους κατοίκους του χωριού και συμφωνούν σε μια συζήτηση πάνω στο θέμα της μετανάστευσης και του ρατσισμού, μετά την προβολή ενός ντοκιμαντέρ για τους Έλληνες μετανάστες στην Αμερική και την αντιμετώπισή τους. «Βρωμοέλληνες» ήταν το παρατσούκλι που είχαν δώσει οι Αμερικανοί που τους υποδέχθηκαν, μέσα απ’το οποίο επιχειρείται μια σύγκριση των Ελλήνων της Αμερικής, με τους Αλβανούς της Ελλάδας, οι οποίοι με την σειρά τους έχουν επιφορτιστεί με παρόμοιους υποτιμητικούς χαρακτηρισμούς από τον ντόπιο πληθυσμό.

http://goo.gl/Hqr63

Μια τάξη φυλετικά διαχωρισμένη. Μία ημέρα μετά τη δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ το 1968, η Jane Elliott πήγε να διδάξει στο δημοτικό της πόλης της στην Άιοβα, όπου κατοικούσαν μόνο λευκοί. Χώρισε τους μαθητές της σε δύο ομάδες, εκείνους με γαλάζια μάτια κι εκείνους με καφέ μάτια, και αποφάσισε να τους δώσει ένα γερό μάθημα κατά των φυλετικών διακρίσεων. Το ντοκιμαντέρ αυτό παρουσιάζει την ιστορία εκείνου του μαθήματος, τη μακροχρόνια επιρροή του στα παιδιά και τη δύναμή του που κράτησε τριάντα ολόκληρα χρόνια. http://goo.gl/rnpeK&http://www.dailymotion.com/video/xetqv6_yyy-yyyy-yyyyyyyy-yyyyyyyyyyyy_shortfilms

Το αυγό του φιδιού. Ντοκιμαντέρ της εκπαιδευτικού Νίνας Γεωργιάδου για την άνοδο του φασισμού στην Ελλάδα

http://goo.gl/QV7qU

 

«Ναζί, η Ιστορία προειδοποιεί» (The Nazis: A Warning from History) είναι ένα ντοκιμαντέρ του 1997, παραγωγής BBC, στο οποίο παρουσιάζεται η γέννηση, η άνοδος και η πτώση του Αδόλφου Χίτλερ και του ναζισμού. (σε 4 μέρη)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=M-Bi7zGfJ8c

http://www.youtube.com/watch?v=9F8iiYg3zoo&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=4vQ6v-_XwrM&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=PGvx6l3h46g&feature=player_embedded

 

Η απειλή των νεοναζί. Στις προεδρικές εκλογές της Γαλλίας η Μαρίν Λε Πεν του Εθνικού Μετώπου εξασφαλίζει την τρίτη θέση στον πρώτο γύρο με 18,01%, το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγράψει στην ιστορία της η ακροδεξιά παράταξη. Στις επικείμενες βουλευτικές εκλογές της Ελλάδας οι δημοσκοπήσεις εμφανίζουν τη Χρυσή Αυγή να περνάει για πρώτη φορά την πόρτα της Βουλής. Η λαϊκή δυσαρέσκεια που γεννά η οικονομική κρίση, μέσα σε ένα σκηνικό ευρύτερης κοινωνικής αναταραχής και ανασφάλειας οδηγεί στην σταθερή άνοδο της ακροδεξιάς σε ολόκληρη την Ευρώπη. Το Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα ταξιδεύει στη Γερμανία, τη χώρα που έχει στιγματιστεί από τον εθνικοσοσιαλισμό αλλά και από φαινόμενα ακροδεξιάς βίας επί δεκαετίες και αποκαλύπτει την «απειλή των νεοναζί».

http://www.rednotebook.gr/details.php?id=5767

 

Το κύμα (DIE WELLE) του Ντένις Γκάνσελ. Με τον Γιούργκεν Βόγκελ. Όταν συνειδητοποιεί, ότι οι παραδοσιακές μέθοδοι διδασκαλίας της Ιστορίας, προκαλούν αφόρητη ανία στους μαθητές του, ένας νεαρός καθηγητής, προτείνει την εφαρμογή ενός ιδιότυπου πειράματος, που προβλέπει συγκρότηση μιας ελίτ με μυστικούς κώδικες, σκληρή πειθαρχία και υψηλούς στόχους. Οι μαθητές θα οδηγήσουν το πείραμα σε απόλυτη επιτυχία και, χωρίς να το καταλάβουν, θα αρχίσουν να υποκύπτουν στη διακριτική γοητεία του φασισμού.

 

«Ειρήνη» – Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα (για παιδιά 5-8 ετών). Η Ειρήνη είναι ένα μικρό κορίτσι που αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι της. Στην αρχή βιώνει την ανασφάλεια και την απόρριψη μέχρι να βρει προστασία, αγάπη και ζεστασιά στο πιο απίθανο μέρος. Η «Ειρήνη» είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο για παιδιά 5-8 ετών και έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν μέσα στην τάξη θέματα όπως η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα και οι πολιτισμικές διαφορές. Η ταινία κινουμένων σχεδίων «Ειρήνη» διαρκεί 7 λεπτά http://goo.gl/iNsxC και συνοδεύεται από το κείμενο και από εγχειρίδιο με σημειώσεις για τους εκπαιδευτικούς

Πες όχι στο ρατσισμό …γιατί είσαι έλληνας! http://youtu.be/RPwoIn-ALWE

Ναζί και ρατσισμός. http://www.black-tracker.gr/details.php?id=402

Εθνικισμός και εξέδρα. http://youtu.be/0qh1aOU_tZ0

Πόσο μακριά ακόμα (το ταξίδι των προσφύγων) http://www.youtube.com/watch?v=xxyVeDrKw0k

Και 1 θύμα ρατσιστικής βίας είναι πολύ βιντεάκι της Ύπατης Αρμοστείας ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (με προσωπικές μαρτυρίες) http://www.youtube.com/watch?v=MAEvfnw4kXs&feature=player_embedded

Νόμιμος μετανάστης βιντεάκι της Ύπατης Αρμοστείας ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (με προσωπικές μαρτυρίες)

http://www.youtube.com/watch?v=qqG9P3RuGSY&feature=player_embedded

 

Το Πείραμα του Μιλγκραμ: σε βίντεο Μέρος 1: http://youtu.be/ALg7DIrpwVs και Μέρος 2: http://youtu.be/LbAiVmsDKtE

 

Η Ελλάδα του Χίτλερ

Μέρος Α: Από την Αλβανία στη Κρήτη: http://tvxs.gr/webtv/reportaz-xoris-synora/i-ellada-toy-xitler-apo-tin-albania-stin-kriti

Μέρος Β: Τρόμος και Αντίσταση στο Γ’ Ράιχ: http://tvxs.gr/webtv/reportaz-xoris-synora/i-ellada-toy-xitler-tromos-kai-antistasi-sto-g-raix

Μέρος Γ: Η πικρή απελευθέρωση: http://tvxs.gr/webtv/reportaz-xoris-synora/i-ellada-toy-xitler-g-i-pikri-apeleytherosi

 

Αντιναζιστικό καρτούν Walt Disney (1943)
http://www.youtube.com/watch?v=2Qft64gB20Y

 

Δύο φορές ξένος: πραγματεύεται την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1923

http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=96007&autostart=0

 

ΣΧΕΔΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ-ΟΔΗΓΟΙ-ΒΙΒΛΙΑ

Λέμε όχι στις διακρίσεις Οδηγός για τον εκπαιδευτικό (δραστηριότητες κλπ), Φυλλάδιο, Για Ρομά,

«Ποια είναι η χώρα μου;» Η ιστορία ενός μετανάστη 2ης γενιάς. Πατήστε ΕΔΩ!

Όταν οι Έλληνες……ήταν από την πλευρά των μεταναστών. Σύντομο χρονικό μιας από τις πιο μαύρες σελίδες του ελληνισμού της διασποράς: του διωγμού των Ελλήνων της νότιας Ομάχα (1910, Νεμπράσκα, Η.Π.Α.). Πατήστε ΕΔΩ!

Αερικά & φίλοι: «Διαφορετικοί» (τραγούδι). Το συγκρότημα »Αερικά» είναι μια παρέα από άτομα με ειδικές ανάγκες (ή ειδικές ικανότητες – όπως θέλετε εσείς πείτε το). Στο τραγούδι «Διαφορετικοί» συμμετέχουν ο Αλκίνοος Ιωαννίδης και ο Βασίλης Λέκκας. Πατήστε ΕΔΩ! Στο YouTube, ΕΔΩ!

Προσωπικές μαρτυρίες μεταναστών –μαθητών του σχολείου για τους μετανάστες (που λειτουργεί από την ομάδα δασκάλων «Τα πίσω θρανία») οι οποίοι ζουν και εργάζονται στην Αθήνα τα τελευταία χρόνια. Πατήστε ΕΔΩ!

Πολυεθνικές γεύσεις και συνταγές. Για να διαβάσετε το κείμενο, πατήστε ΕΔΩ!

Παραμύθια από διάφορες χώρες. Πατήστε ΕΔΩ!

Παιχνίδια, όπως τα μεταφέρουν οι μετανάστες από τις χώρες τους. Πατήστε ΕΔΩ!

 

Ο ξένος Πρόταση διδασκαλίας με θέμα την μετανάστευση, τον πόλεμο, τους πρόσφυγες και την ξενοφοβία, με αφορμή το βιβλίο της Ε. Χωρεάνθη: Ένας ξένος στην οικογένειά μας». ΠατήστεΕΔΩ!

 

Γκασμέντ. Πρόταση διδασκαλίας με θέμα την μετανάστευση, τον ρατσισμό, την ξενιτιά, και άλλα παρόμοια ζητήματα, με αφορμή το βιβλίο του Κ. Μουρίκη: » Γκασμέντ, ο φυγάς με τη φλογέρα». Πατήστε ΕΔΩ!

 

Δέκα χρόνια ταξιδεύοντας με τους μαθητές μας» 10 χρόνια δράσης της ομάδας «Τα Πίσω Θρανία». Πατήστε ΕΔΩ!

Ο δρόμος για την Ομόνοια (εκδ Καστανιώτης): Συλλογικό έργο που προσυπογράφουν αρκετοί Έλληνες συγγραφείς, προκειμένου να συγκεντρώσουν χρήματα για την αποθεραπεία 2 μεταναστών που πυροβολήθηκαν από Έλληνα ένα βράδυ εν ψυχρώ στην Ομόνοια. Στο βιβλίο αφηγούνται και οι ίδιοι την ιστορία τους. Μπορεί να αποτελέσει ερέθισμα ή συμπλήρωμα δουλειάς της ομάδας. Εάν για παράδειγμα μια ιστορία ειπωθεί/γραφτεί/παρουσιαστεί μέσα από τα μάτια (ακόμα και μέσα από την οπτική γωνία) διαφορετικών προσώπων που εμπλέκονται, μπορούν μετά να γίνουν συγκρίσεις, συζητήσεις, μια έρευνα για το πού ακριβώς βρίσκεται η «αντικειμενική αλήθεια», αν υπάρχει πάντα κάτι τέτοιο, κτλ. http://www.kastaniotis.com/book/960-03-4037-4

Αντιρατσιστικό αλφαβητάρι (κυρίως κείμενο). Είναι ένα αλφαβητάρι στο οποίο παρουσιάζονται σε αλφαβητική σειρά συναφείς όροι με το φαινόμενο του ρατσισμού σε γλωσσικό ύφος κατάλληλο για τους εκπαιδευτικούς και μαθητές ηλικίας άνω των 10 ετών. Συμπληρώνεται από τους μαθητές, όταν επεξεργάζονται το θέμα και δίνει δυνατότητες συνειδητοποίησης λανθάνοντα ρατσισμού στο λόγο και χρήσης της γλώσσας απαλλαγμένης από στερεότυπα. Κατεβάστε το βιβλίο σε μέρη: σελ 1-31, σελ 32-67, σελ 68-102

Η Παραολυμιάδα της Χαράς

«Δεν είναι μόνο αριθμοί» – Εκπαιδευτικό υλικό του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης και της Ύπατης Αρμοστείας (12 -18 ετών). Δημιουργήθηκε με στόχο να ενημερώσει εκπαιδευτικούς και μαθητές γύρω από βασικά ζητήματα που αφορούν τη μετανάστευση και το άσυλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Καθώς οι ευρωπαϊκές κοινωνίες γίνονται περισσότερο πολυπολιτισμικές, πρέπει να επισημάνουμε τις πολλές αιτίες για τις οποίες οι άνθρωποι επιλέγουν ή αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους. Το υλικό αυτό μέσα από προσωπικές μαρτυρίες μεταναστών και προσφύγων και ένα εύχρηστο εγχειρίδιο δασκάλου προτείνει δημιουργικές δραστηριότητες, καλώντας τους νέους να κατανοήσουν ότι πίσω από κάθε ανώνυμη στατιστική υπάρχει ένας άνθρωπος και μια προσωπική ιστορία.

Το υλικό http://goo.gl/KhgSW και ο Οδηγός για τον εκπαιδευτικό ..εδώ!

 

Για λίγη ζεστασιά… Ένταξη προσφύγων -Δραστηριότητες για εκπαιδευτικούςκαι…. εδώ!

Νεαροί πρόσφυγεςΧτίζοντας το μέλλον-Δραστηριότητες για εκπαιδευτικούςΚατεβάστε το και σε μέρη: σελ 1-28, σελ 29-73

 

Ρατσισμός, ξενοφοβία – Στη ζυμαροχώρα. Με ευχάριστο και συμβολικό τρόπο τα παιδιά ευαισθητοποιούνται στις έννοιες του ρατσισμού και της ξενοφοβίας και μαθαίνουν ότι το διαφορετικό δεν απειλεί, αλλά εμπλουτίζει τη ζωή μας .

http://goo.gl/4296Z

 

Εκπαιδευτικό υλικό για τον ρατσισμό και την διαφορετικότητα. Υλικό από τον Α’ Σύλλογο Αθηνών Εκπαιδευτικών Π.Ε. για αντιρατσιστικά μαθήματα.

http://goo.gl/CVFlH

 

It’s not fair! www.thatsnotfair.ca

An animated series of videos, online games, and lesson plans to introduce children ages 7-11 to critical thinking and the habits of democracy (The Canadian Civil Liberties Education Trust)

 

Θεατρικά έργα – δραματοποιήσεις

Πυριτιδαποθήκη, του Ντ. Ντούκοφσκι, εκδ. Καστανιώτη: Δύσκολο έργο λόγω της βίας (σε διάφορες μορφές) και της σκληρής γλώσσας που χρησιμοποιεί. Παρ όλα αυτά είναι σπονδυλωτό, δηλαδή μικρές σκηνές στη σειρά: κάποιος που είναι θύμα στη μία, μπορεί να είναι θύτης σε ένα άλλο περιβάλλον στην επόμενη, ή το ανάποδο, κτλ. Μπορεί να δουλευτεί παράλληλα από μικρές υπόομάδες αλλά το ζουμί είναι να καταλάβει κάποιος πώς σε διαφορετικά περιβάλλοντα οι ίδιοι άνθρωποι μπορεί να είναι η μέρα με τη νύχτα. (αντίστοιχο με την ταινία Pulp Fiction του Ταραντίνο).

Η φιλονικία του Μαριβώ,: 2 ζευγάρια νέων αφήνονται έρημα σε ένα νησί και παρακολουθούμε τις αλληλεπιδράσεις τους, μέσα από τα μάτια αυτών που τους έβαλαν εκεί και που κινούν τα νήματα. Έργο που μπορεί να το διαβάσει ένας μαθητής δευτεροβάθμιας άνετα.

‘UBUNTU’ vs ’ZBUTSAM’ κείμενο που μπορεί να αναπαρασταθεί θεατρικά στην τάξη ή σε σχολική εκδήλωση και αγγίζει τις βαθύτερες ρίζες του φασισμού στις δυτικές κοινωνίες

http://xeimarros.blogspot.gr/2012/09/ubuntu-vs-zbutsam.html

Υλικό από Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (Χρήσιμο Υλικό: καταθέσεις εκπαιδευτικών για δραματοποιήσεις, θεατρικές συνθέσεις, Ασκήσεις κ.α) www.theatroedu.gr,

Μια γιορτή στου Νουριάν, του Volker Ludwig (ανέβηκε στο Θέατρο ΠΟΡΕΙΑ) http://www.poreiatheatre.com/gr/performances/current/mia-giorti-stou-nourian/

Το αγόρι με τη βαλίτσα του Μάικ Κένι (ανέβηκε στο Θέατρο ΠΟΡΤΑ) http://www.portatheatre.gr/greek/index.htm

Τρόμος και αθλιότητα στο Γ΄ Ράιχ, του Μπ Μπρεχτ. (πολλά σύντομα μονόπρακτα) Εκδόσεις Κάλβος

Μπρεχτ και Χίτλερ -θεατρική σύνθεση του Μάριου Πλωρίτη πάνω σε κείμενα του Μπρεχτ και του Χίτλερ. Εκδόσεις Θεμέλιο.

 

Απόψεις-Κείμενα-Βιβλιογραφία

Αναγκαία βήματα για την αντιμετώπιση στα σχολεία…. κείμενο/απόψεις

 

Μύθοι για τους φασίστες ….. εδώ!

 

Πως γίνεται κανείς φασίστας …. εδώ!

 

«Προσεγγίσεις της ψευδοθεωρίας του ρατσισμού. Κριτήρια ανίχνευσης ρατσιστικών προτύπων» Βούλα Παπαγιάννη

στο: Μάρκου Γεώργιος, Παρθένης Χρήστος (επιμέλεια): «Διαπολιτισμική εκπαίδευση – Θεωρία και πράξη», Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα 2011. Σελίδες 72-101. Άρθρο που διαπραγματεύεται: τι είναι ρατσισμός, μορφές, η μισαλλοδοξία, πως εξηγείται, ενθοκεντρισμός, προκαταλήψεις, διακρίσεις, ρατσιστικά πρότυπα σε βιβλία και ΜΜΕ, κριτήρια ανίχνευσης κ.α,

Διαβάστε εδώ!

 

Συζήτηση με τίτλο «Αντιμέτωποι με το νεοφασισμό σήμερα» που έγινε στις 19/9/12, είναι διαθέσιμη εδώ: http://www.dailymotion.com/video/xtsp1w_yyyyyyyyyyy-yy-yy-yyyyyyyyyy-yyyyyy-yyyyy-y-yyyyyyy_news

 

«Είμαστε η μοναδική χώρα που δεν γιορτάζει την απελευθέρωση της»

http://tvxs.gr/news/ellada/12101944-i-istorikos-t-berbenioti-gia-tin-apeleytherosi-kai-ton-emfylio

Για την αντιφασιστική δράση: το κράτος, το μεταναστευτικό και ο «δρόμος» (Νικος Γιαννόπουλος)
http://enthemata.wordpress.com/2012/10/14/nikos-giannopoulos/

Τα τυπικά χαρακτηριστικά του πρωτοφασισμού (Ουμπέρτο Έκο – αναδημοσιευση)

http://rednotebook.gr/details.php?id=7161

Τι είναι ο φασισμός (Εμίλιο Τζεντίλε)

http://rnbnet.gr/details.php?id=5498

Ο Φασισμός το 1921 (Μπενίτο Μουσολίνι – μετάφραση: Πέτρος Στανγκανέλλης)

http://www.rednotebook.gr/details.php?id=6769
Η άγνωστη ιστορία των ADP (για το βιβλίο του Tom Behan: «Arditi del Popolo: Η ιστορία της πρώτης αντιφασιστικής οργάνωσης»)

http://rednotebook.gr/details.php?id=6474

Η άνοδος της ακροδεξιάς: μια δυσοίωνη ηχώ (συνέντευξη του Ρικ Γκόλντστάιν)

http://www.rednotebook.gr/details.php?id=821

Η κρίση μπορεί να φέρει και το φασισμό (συνέντευξη του Ρόμπερτ Πάξτον στο «Ε» της Κυρ. Ελευθεροτυπίας)

http://www.rednotebook.gr/details.php?id=395


Casa Pound Italia: για τον φασισμό του 21ου αιώνα (αναδημοσίευση από το περιοδικό «Λεύγα»)

http://rednotebook.gr/details.php?id=6870


Η αντικαπιταλιστική στροφή του Εθνικού Μετώπου (Συλβάν Κρεπον)
http://rnbnet.gr/details.php?id=2473

Από τη μεταπολιτική στη μαζική δολοφονία: Ο νέος δεξιός εξτρεμισμός (για τον βορειοευρωπαϊκό νεοφασισμό – αναδημοσίευση από το transform)

http://rnbnet.gr/details.php?id=4386&fb_source=message


Η ουγγρική καταστροφή (Γ. Ταμάς – αναδημοσίευση από το transform)

http://rednotebook.gr/details.php?id=4001


Η ορατή ακροδεξιά (Νικόλας Σεβαστάκης)
http://www.renotebook.gr/details.php?id=6702

Η κοινοτιστική θεμελίωση της Χρυσής Αυγής και το πραγματικό υποκείμενο της δράσης (Μιχάλης Ψημίτης)
http://www.rednotebook.gr/details.php?id=6832

Η ιδεολογική οικολογία του φασισμού (Γιώργος Σαββίδης) http://www.rednotebook.gr/details.php?id=6820

Χρυσή Αυγή, Ακραίο Κέντρο και Αριστερά: διαψεύσεις και δυνατότητες (Δημοσθένης Παπαδάτος)
http://www.rednotebook.gr/details.php?id=6276

Ο μπόγιας του «προδομένου λαού»
http://www.rednotebook.gr/details.php?id=7148

Κίνδυνος θάνατος (Στρατής Μπουρνάζος)

http://www.rednotebook.gr/details.php?id=6808

Ε όχι και φασιστική η Χρυσή Αυγή (Δημήτρης Ψαρράς)

http://www.rednotebook.gr/details.php?id=7074

Μερικές σκέψεις για τη φασιστική ακροδεξιά εν καιρώ κρίσης (Αντρέας Καρίτζης – αναδημοσίευση από τα Ενθέματα)

http://www.rednotebook.gr/details.php?id=6747

Ποιοι ψήφισαν Χρυσή Αυγή (βίντεο – ανάλυση Χριστόφορου Βερναρδάκη)
http://www.rednotebook.gr/details.php?id=5632

 

Αντιμέτωποι με το νεοφασισμό σήμερα (βίντεο – εκδήλωση Ενθεμάτων-UNFOLLOW)

http://www.rednotebook.gr/details.php?id=6874

 

–Εκπαιδευτικό υλικό για τον ρατσισμό και την διαφορετικότητα

http://www.a-athinon.gr/?p=602

 


-Σχολικός εκφοβισμός - Βία στα σχολεία

http://agonsysp.blogspot.gr/2013/02/blog-post_1835.html

ΟΔΗΓΟΣ «Δραστηριότητες στην τάξη για την πρόληψη του εκφοβισμού και τη βίας μεταξύ μαθητών» http://dide-anatol.att.sch.gr/didanpep/ANTI/Epithetikotita%20ERSYPE%20viomatiko.pdf

Εγχειρίδιο Αντιμετώπισης Σχολικού Εκφοβισμού: http://www.keda.gr/eclass/modules/document/file.php/TED118/%CE%95%CE%B3%CF%87%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AF%CE%B4%CE%B9%CE%BF%20%CE%91%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BC%CE%B5%CF%84%CF%8E%CF%80%CE%B9%CF%83%CE%B7%CF%82%20%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%20%CE%95%CE%BA%CF%86%CE%BF%CE%B2%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%8D-%CE%9A%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%B2%CF%8C%CE%BB%CF%84%CF%83%CE%BF%CF%85.pdf

Blog EΨΥΠΕ (πολλές και ενδιαφέρουσες ιδέες και προτάσεις)

http://epsype.blogspot.gr/2012/02/6.html

 

Ανακοίνωση ΟΛΜΕ για ενδοσχολική βια κλπ

http://olme-attik.att.sch.gr/new/wp-content/uploads/2013/01/viol100113.pdf

Μικρά βίντεο φτιαγμένα κυρίως από έλληνες μαθητές. Σε συνδυασμό με παράλληλες δραστηριότητες, προσφέρονται για γυμνάσιο:

http://www.youtube.com/watch?v=RWV8ZKysdBo&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=jEci4fDx6KQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=IwGPe0pWxts

http://www.youtube.com/watch?v=1Wbm2JlfS6E&feature=related

spot Kanaki http://www.youtube.com/watch?v=RGOnfpRXI9E&feature=related

Διαδραστικό Εκπαιδευτικό υλικό: http://www.onevibefilms.com/bullying/greek/#/?snu=52152

Ταινίες που μπορείτε να δείξετε:
1)Dangerous minds (Aσυμβίβαστη γενιά, η παλιά ταινία) Αμερικάνικη και αρκετά »εύπεπτη»
http://www.imdb.com/title/tt0112792/

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

Η συγκεκριμένη ταινία θίγει πληθώρα κοινωνικών προβλημάτων,όπως είναι η ενδοσχολική βία, ο ρατσισμός σε κάποιο περιορισμένο επίπεδο καθώς και η φτώχεια που <<εμποδίζει>> τους μαθητές από το να μάθουν λόγω τωνπροβλημάτων που δημιουργεί.

Από τις πρώτες σκηνές βλέπουμε ότι υπάρχει ρατσισμός στο σχολείο και τα παιδιά θεωρούνται κατώτερου κοινωνικού επιπέδου. Είναι παραμελημένα και βάζουν έναν καθηγητή μέσα στην τάξη, θεωρώντας ότικάνουν μάθημα. Ακολουθούν τον πιο εύκολο τρόπο για να περάσει η ώρα κατά τη διάρκεια του μαθήματος, για να λένε, τυπικά, ότι κάτι κάνουν. Ο διευθυντής αλλά και ο σύλλογος των καθηγητών είναι τυπικοί με τα παιδιά,μένουν αποστασιοποιημένοι και κανείς δεν πιστεύει ότι αξίζει να κάνουν κάτι για αυτά. Από τη στιγμή που βλέπουν κάτι πρωτότυπο, το κατακρίνουν κι ας βοηθάει τα παιδιά.Εάν οι ίδιοι οι μαθητές δεν αισθάνονται ασφαλείς μέσα στο σχολείο, οι συνέπειες είναι εξίσου σοβαρές για το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς. Όταν τα παιδιά δεν αισθάνονται ασφαλή μέσα στο σχολικό περιβάλλον, αυξάνονται οι βανδαλισμοί στις εγκαταστάσεις

και τον εξοπλισμό του σχολείου,κλιμακώνεται η ανάρμοστη συμπεριφορά απέναντι στους εκπαιδευτικούς,οξύνονται οι συγκρούσεις μεταξύ ομάδων μαθητών και γενικά, οι νέοι αδυνατούν να επικεντρωθούν στη μαθησιακή διαδικασία. Η πιο κοινή αντίδραση των νέων που αισθάνονται ευάλωτοι είναι να κλείνουν τα κανάλιαεπικοινωνίας με τους άλλους. Αυτού του είδους η απομόνωση σε επίπεδο

σχολικού περιβάλλοντος οδηγεί τους μαθητές στο να μην ανταποκρίνονται στα μαθήματά τους ή σε οποιαδήποτε άλλα ερεθίσματα το σχολείο θα προσπαθήσει να τους δώσει.
2)Ασυμβίβαστη γενιά (νέα ταινία του 2011)
http://www.clickatlife.gr/movie/cinema/neds?id=5159

2)Ben X Είναι ενδιαφέρουσα αλλά λίγο σκληρή για γυμνάσιο. Ο πρωταγωνιστής θύμα και ο ίδιος σκληρής ενδοσχολικής βίας ταυτίζεται με ηλεκτρονικούς ήρωες.
http://www.imdb.com/title/tt0953318/

3)Υπάρχει επίσης ο ακήρυχτος πόλεμος του Mάικλ Μουρ (όπλα στα αμερικάνικα σχολεία), αλλά για λύκεια .

4) Ίσως αύριο http://www.imdb.com/title/tt1340107/

 

Διδασκαλίες για την Πρωτομαγιά και την εργασία

http://www.a-athinon.gr/?p=902

 

–Ασφάλεια στο διαδίκτυο (παιχνίδι)

http://www.saferinternet.gr/index.php?parentobjId=Page4

 

--Ανακύκλωση

http://www.deneinaiparamithi.gr/

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bubNw9dLn6Q


 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *